NEW_ELEMENTS_18_LYK-IB2.png
NEW_ELEMENTS_18_GCE-BTEC2.png

ΕΙΜΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ...

Intranet

L.M.S.

ΒΤΕC
Our_Story.jpg

STAY CONNECTΕD

  • Facebook - Grey Circle

Facebook                    Twitter

Like                               Follow

  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

Instagram                   Youtube

Follow                          Subscribe

  • YouTube - Grey Circle

NEWSLETTER

ΣΑΕΔ
ΑΣΕΔ

Πολιτική Ενημέρωσης

για την προστασία

προσωπικών δεδομένων

Δαΐς
Εκπαιδευτήρια Δούκα στη Βικιπαίδεια

Copyright © 2017, Design  by Doukas School, Powered by Vassilis Economou

Παιδική παχυσαρκία – H πρόκληση του 21ου αιώνα

 

Τα τελευταία χρόνια, η παιδική παχυσαρκία παίρνει διαστάσεις επιδημίας τόσο στη χώρα μας όσο και σε άλλες αναπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες. Μάλιστα, σύμφωνα με μια καινούρια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο «New England Journal of Medicine», η Ελλάδα έχει την μεγαλύτερη αναλογία παχύσαρκων αγοριών στην Ευρώπη (που αντιστοιχεί στο 16,7% του πληθυσμού). Έτσι λοιπόν, παρατηρούμε τη δημιουργία καινούριων φαινομένων στη σύγχρονη εποχή όπως :

 

  • Ο υπερσιτισμός: η αυξημένη  προσφορά και κατανάλωση τροφίμων, κυρίως στον Δυτικό πολιτισμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι η θερμιδική πρόσληψη ανά άτομο έχει αυξηθεί σε 400 θερμίδες τα τελευταία  30 χρόνια, με ανησυχητικές αυξητικές τάσεις για το μέλλον.

  • Η «διατροφική μετάβαση»: η απομάκρυνση δηλαδή, του κάθε λαού από τη λιτότητα και τις παραδοσιακές διατροφικές του συνήθειες και η κατανάλωση προϊόντων πλούσιων σε λιπαρά, ζάχαρη και αλάτι.

  • Ο «κρυφός υποσιτισμός»: σε ορισμένες ομάδες ανθρώπων και κυρίως παιδιών, ενώ η ποσότητα πρόσληψης των τροφών είναι θερμιδικά η κατάλληλη, παρόλα αυτά, υπάρχει σημαντική έλλειψη βιταμινών και ιχνοστοιχείων, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται αρνητικά η υγεία τους.

 

Η παιδική παχυσαρκία είναι ένα σύνθετο πρόβλημα και εξαρτάται από τρεις βασικούς παράγοντες:

  • Γενετικούς – Βιολογικούς παράγοντες: το φύλο, η ηλικία και η γενετική προδιάθεση φαίνεται να επηρεάζουν σημαντικά στην εμφάνιση της παχυσαρκίας, χωρίς εμείς να μπορούμε να κάνουμε κάτι για αυτό.

  • Περιβαλλοντολογικούς παράγοντες: το άμεσο περιβάλλον όπως η οικογένεια, το σχολείο, οι φίλοι και το ευρύτερο περιβάλλον, όπως ο τόπος διαμονής, ο χώρος του σχολείου, η γειτονιά, η τοπική κοινωνία  κλπ. Άλλοι παράγοντες που ποικίλουν από τόπο σε τόπο είναι το κόστος της τροφής, η διαφήμιση των προϊόντων, η διαθεσιμότητα τροφίμων, η πρόσβαση σε ποιοτικά ή λιγότερο ποιοτικά τρόφιμα, οι ευκαιρίες για σωματική δραστηριότητα κλπ.

  • Συμπεριφορικοί παράγοντες: οι συνήθειες διατροφής, οι συνήθειες σωματικής δραστηριότητας και οι καθιστικές συνήθειες.

 

Είναι αντιληπτό ότι οι συμπεριφοριστικοί παράγοντες είναι αυτοί που μπορούν άμεσα να βελτιωθούν, ώστε να ζούμε σωστά και σύμφωνα πάντα με τις οδηγίες των επιστημόνων υγείας και ευεξίας.

 

ΔΙΑΤΡΟΦΗ

 

Ο Ιπποκράτης έλεγε: «Η τροφή είναι το φάρμακό σου και το φάρμακό σου είναι η τροφή σου».

 

Γενικοί κανόνες – συνήθειες που θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε είναι:

  • Πλήρη και ισορροπημένα γεύματα με έμφαση στην ποικιλία των τροφών.

  • Προγραμματισμένα γεύματα - 5 γεύματα ημερησίως (3 κανονικά και 2 ενδιάμεσα) όπου θα τηρούνται οι ώρες πρόσληψής τους.

  • Καθιέρωση του πρωινού, καθώς εφοδιάζει το σώμα με την απαραίτητη ενέργεια για να ανταπεξέλθει καλύτερα στις πρωινές δραστηριότητες μετά από την ολονύχτια νηστεία.

  • Αύξηση στην κατανάλωση των φρούτων και των λαχανικών.

  • Άφθονο νερό.

  • Επιλογές ενδιάμεσων γευμάτων (σνακ) με υψηλή ενεργειακή αξία.

  • Προτίμηση προϊόντων ολικής άλεσης.

  • Καθημερινή κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων.

  • Περιορισμός κατανάλωσης κόκκινου κρέατος.

  • Κατανάλωση ψαριών και οσπρίων μία φορά την εβδομάδα.

  • Χρήση ελαιόλαδου αντί ζωικών λιπών.

  • Μείωση της συχνότητας κατανάλωσης έτοιμου φαγητού.

  • Ελαχιστοποίηση της κατανάλωσης αναψυκτικών και επεξεργασμένων χυμών που περιέχουν ζάχαρη.

 

Σημαντικό ρόλο στη διαδικασία της διατροφής παίζουν και ορισμένοι κανόνες που αφορούν ενέργειες κατά τη διάρκεια των γευμάτων όπως: 

 

  • Να τρώει όλη η οικογένεια μαζί όσο πιο συχνά γίνεται. 

  • Η κατανάλωση του φαγητού θα πρέπει να γίνεται σε ήρεμο περιβάλλον.

  • Να χρησιμοποιούνται τα κατάλληλα σκεύη.

  • Ο τρόπος παρουσίασης κάθε τροφής να είναι ελκυστικός.

  • Οι μερίδες του φαγητού να είναι μικρές και ανάλογα με τις ενεργειακές ανάγκες του κάθε οργανισμού

  • Κατά τη διάρκεια του φαγητού να μην πραγματοποιούνται άλλες δραστηριότητες, κυρίως η παρακολούθηση τηλεόρασης.

  • Να μη συνδέεται η διατροφή με τιμωρία αλλά ούτε και με επιβράβευση.

 

ΣΩΜΑΤΙΚΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ

 

Οι αρχαίοι πρόγονοι έλεγαν: «νους υγιής εν σώματι υγιή».

 

Γενικοί κανόνες - συνήθειες που θα μπορούσαμε να υιοθετήσουμε είναι:

  • Να υιοθετηθούν 60 λεπτά σωματικής δραστηριότητας την ημέρα, μέτριας έως υψηλής έντασης, που προκαλεί μέτριου βαθμού κούραση, λαχάνιασμα και εφίδρωση.

  • Να προωθηθεί η ενασχόληση του κάθε παιδιού με το αγαπημένο του άθλημα, σε αναγνωρισμένο και ελεγμένο από τον γονέα Αθλητικό Σύλλογο.

  • Να ενισχύεται οποιαδήποτε φυσική δραστηριότητα (ανέβασμα σκαλιών, βόλτα τον σκύλο, σκούπισμα κλπ).

  • Να παροτρύνεται η έξοδος του παιδιού με τους φίλους του για να παίξει, να κάνει ποδήλατο, να χορέψει, να κάνει σχοινάκι κλπ. Η παρέα αποτελεί κίνητρο και παράγοντα βελτίωσης της προσπάθειας.

  • Να επιδιώκεται η συμμετοχή σε αθλητικά γεγονότα που διοργανώνονται στην τοπική κοινωνία τα Σαββατοκύριακα, χωρίς απαραίτητα να υπάρχει ανταγωνισμός.

 

Πέρα από τη σωματική υγεία, η σωματική δραστηριότητα έχει πολλαπλά οφέλη, τόσο στην ψυχολογική υγεία όσο και στην ποιότητα ζωής, καθώς βελτιώνει τη συνολική διάθεση των παιδιών, προάγει την κοινωνικότητα, βοηθάει τον έλεγχο του άγχους και της κατάθλιψης και ενισχύει το αίσθημα της αυτοπεποίθησης. Σε επίπεδο πνευματικής λειτουργίας, έρευνες έχουν δείξει ότι τα παιδιά που αθλούνται, εμφανίζουν μεγαλύτερα ποσοστά επιτυχίας στα σχολικά μαθήματα, εξαιτίας της αυξημένης αιμάτωσης του εγκεφάλου, με αποτέλεσμα να επιτυγχάνεται βελτίωση σε πολλές νοητικές λειτουργίες, με σημαντικότερες αυτές της ικανότητας συγκέντρωσης και μνήμης.

 

ΚΑΘΙΣΤΙΚΕΣ ΣΥΝΗΘΕΙΕΣ

 

Είναι επιστημονικά τεκμηριωμένο ότι θα πρέπει να υπάρχει περιορισμός της ενασχόλησης με καθιστικές δραστηριότητες (τηλεόραση, υπολογιστής, ηλεκτρονικά παιχνίδια κλπ.) σε λιγότερο από 2 ώρες ημερησίως. Κατά τη διάρκεια μάλιστα των καθιστικών αυτών δραστηριοτήτων, τα παιδιά φαίνεται να καταναλώνουν παράλληλα πυκνά ενεργειακά τρόφιμα, χωρίς να αντιλαμβάνονται την ποσότητα που καταναλώνουν.

 

Σε όλα τα παραπάνω, σημαντικό ρόλο κατέχουν οι γονείς και το σχολείο. Δεδομένου ότι οι συνήθειες εγκαθίστανται νωρίς στη ζωή του ανθρώπου, μεταφέρονται και διατηρούνται και στην ενήλικη ζωή. Συνεπώς, είναι δύσκολο να αλλάξουν με το πέρασμα του χρόνου. Εξαιτίας αυτού, έχει διαπιστωθεί ότι οι παρεμβάσεις σε αυτές τις περιόδους της ζωής έχουν μεγάλη σημασία, προκειμένου τα παιδιά να βελτιώσουν εγκαίρως τις στάσεις και τις συμπεριφορές τους και να προβούν σε ωφέλιμες αλλαγές για την υγεία τους και τον τρόπο ζωής τους. Οι γονείς θα πρέπει να μην εθελοτυφλούν στο πρόβλημα της παιδικής παχυσαρκίας, αλλά να το διαπιστώνουν έγκαιρα και να συμβουλεύονται ειδικούς για την αντιμετώπισή του. Ένας εύκολος και αρκετά αξιόπιστος τρόπος για να αξιολογήσουν το παιδί τους, είναι να βρουν το δείκτη μάζας σώματος, που είναι το βάρος (μετρημένο σε κιλά) / ύψος2 (μετρημένο σε μέτρα). Το σχολείο παράλληλα, θα πρέπει να χρησιμοποιεί προγραμματισμένες ευκαιρίες μάθησης, οι οποίες να δίνουν τη δυνατότητα στους μαθητές να αποφασίζουν, να ενεργούν συνειδητά και να υιοθετούν συμπεριφορές, σύμφωνα με τις ανάγκες που επιβάλλει η προάσπιση της υγείας τους.

 

Επίσης, οι εκπαιδευτικοί μαζί με τους γονείς, επηρεάζουν τα παιδιά μέσω της λειτουργίας τους ως πρότυπα. Είναι εντυπωσιακό ότι τα παιδιά έχουν μεγαλύτερη πιθανότητα να υιοθετήσουν μια επιθυμητή συμπεριφορά, όταν ο εκπαιδευτικός ή ο γονέας την υιοθετεί ο ίδιος, παρά όταν τους παρέχει γνώσεις σχετικά με αυτήν.

 

Στα Εκπαιδευτήρια Δούκα, εφαρμόζουμε το πρόγραμμα «Εν Σώματι». Στόχος είναι να διασφαλίσουμε την υγιή ανάπτυξη των μαθητών μας, μέσα από την υιοθέτηση ισορροπημένων συνηθειών διατροφής και σωματικής δραστηριότητας. Το πρόγραμμα εφαρμόζεται έξι χρόνια και στις δράσεις του εμπλέκονται οι εκπαιδευτικοί, το διοικητικό προσωπικό, το τμήμα σίτισης, οι γονείς, οι μαθητές και γενικά όλη η εκπαιδευτική κοινότητα. 

 

Συμπερασματικά λοιπόν, εάν όλοι μας υιοθετήσουμε μία ισορροπημένη διατροφή, η οποία θα βασίζεται σε τέσσερα βασικά στοιχεία - την ποιότητα, την ποικιλία, την επάρκεια και το μέτρο- και όλα αυτά σε συνδυασμό με έναν δραστήριο τρόπο ζωής, τότε σίγουρα διασφαλίζουμε και εξασφαλίζουμε καλή υγεία και ευεξία.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts