NEW_ELEMENTS_18_LYK-IB2.png
NEW_ELEMENTS_18_GCE-BTEC2.png

ΕΙΜΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ...

Intranet

L.M.S.

ΒΤΕC
Our_Story.jpg

STAY CONNECTΕD

  • Facebook - Grey Circle

Facebook                    Twitter

Like                               Follow

  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

Instagram                   Youtube

Follow                          Subscribe

  • YouTube - Grey Circle

NEWSLETTER

ΣΑΕΔ
ΑΣΕΔ

Πολιτική Ενημέρωσης

για την προστασία

προσωπικών δεδομένων

Δαΐς
Εκπαιδευτήρια Δούκα στη Βικιπαίδεια

Copyright © 2017, Design  by Doukas School, Powered by Vassilis Economou

Το "Δικό μου Σχολείο" του Χθες, του Σήμερα, του Αύριο: Συνέντευξη της Ελένης Ι. Δούκα στον Στάθη Χαϊκάλη, CEO - Communication Effect

 

Πώς μπορεί ένα σχολείο που γιορτάζει τα 100 χρόνια λειτουργίας του να καταφέρει να ανταποκριθεί στις προκλήσεις του 2020;

 

Να πούμε καταρχάς, ότι ο πυρήνας ενός σχολείου είναι οι άνθρωποί του. Ξεκινάμε λοιπόν, από μία ομάδα ανθρώπων, οι οποίοι πάνω από όλα, αγαπούν πολύ αυτό που κάνουν. Και στην ομάδα είναι όλοι όσοι εργάζονται στα Εκπαιδευτήρια Δούκα, από τον φύλακα, τον οδηγό, τη συνοδό μέχρι τους εκπαιδευτικούς και τους διευθυντές. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι έχουμε καταφέρει να διαθέτουμε μια ομάδα όπου όλοι οι συνεργάτες μας να ενστερνίζονται το όραμά μας, το οποίο αφορά μία ολιστική παιδεία. Η επιθυμία και ο στόχος μας είναι να αποφοιτούν οι μαθητές από το σχολείο μας ως πολίτες τους κόσμου. Πρώτα απ’ όλα, λοιπόν, αγαπάμε πολύ αυτό που κάνουμε, ενημερωνόμαστε συνέχεια, διαβάζουμε, μελετάμε, πηγαίνουμε σε συνέδρια, συνεργαζόμαστε με ειδικούς σε παγκόσμιο επίπεδο, ακούμε πάρα πολύ τους γονείς και τους μαθητές μας. Με αυτόν τον τρόπο, όχι μόνο πιάνουμε τον σφυγμό της εποχής, αλλά βλέπουμε και μακροπρόθεσμα, ώστε να μπορούμε να σχεδιάζουμε το μέλλον. Θέλουμε μετά από 15 χρόνια σπουδών στο σχολείο μας, τα παιδιά αυτά να έχουν διαμορφώσει τέτοια προσωπικότητα ώστε να μπορούν να στέκονται στα πόδια τους και να αντιμετωπίζουν τον οποιοδήποτε και το οτιδήποτε. Ξέρουμε πολύ καλά ότι οι μαθητές μας δε θα συναγωνιστούν τον μαθητή από το διπλανό σχολείο ή τη διπλανή περιοχή, αλλά θα συνεργαστούν με τον Αμερικάνο, τον Κινέζο, τον Άγγλο, τον Ελβετό. Με την εμπειρία που έχουμε όλα αυτά τα χρόνια, τη διάθεση και την προσπάθεια που κάνουμε για να μαθαίνουμε συνέχεια και να προχωράμε μπροστά, θεωρούμε ότι μπορούμε να πετύχουμε τον στόχο και να λειτουργούμε για άλλα 100 χρόνια τουλάχιστον.

 

Η οικονομική κρίση φαίνεται πως επηρέασε και την ιδιωτική εκπαίδευση. Τι άλλαξε στο δικό σας σχολείο;

 

Είναι δεδομένο ότι την επηρέασε, καθώς υπήρξε μια περίοδος όπου είδαμε αλλαγές στον αριθμό των γονέων που μπορούσαν να στείλουν το παιδί τους σε ένα ιδιωτικό σχολείο. Υπήρχε  ανασφάλεια και ανησυχία. Ακόμη και εκείνοι που μπορούσαν, δεν το αποφάσιζαν εύκολα. Αν όμως, μας έδειξε  κάτι σημαντικό η κρίση είναι ότι η μόνη πραγματική επένδυση που μπορεί να κάνει κάποιος είναι στην ευρύτερη εκπαίδευση του παιδιού του. Η ελληνική κοινωνία δυσκολεύτηκε να το αποδεχθεί στην αρχή, πίστευε ότι ζούσαμε έναν εφιάλτη από τον οποίο κάποια στιγμή θα ξυπνήσουμε και θα είναι όλα όπως πριν. Πλέον όμως, οι γονείς επενδύουν στο μόνο πράγμα που μπορεί πραγματικά να σου ανήκει: στις γνώσεις, τις δεξιότητες και τις αξίες σου. Ένα σύγχρονο σχολείο οφείλει να προσφέρει όλα τα παραπάνω. Βλέπουμε άλλωστε στην εποχή μας ότι εκτός από το κομμάτι των γνώσεων που θεωρείται δεδομένο, ιδιαίτερη έμφαση δίνεται σε ένα στοιχείο που σπανίζει στην αγορά εργασίας: τις δεξιότητες. Αυτό που επίσης ζητούν έντονα οι γονείς και εν τέλει, διαφοροποιεί ένα σχολείο, είναι οι αξίες. Βλέπουμε λοιπόν, ότι έχουμε επιστρέψει εκεί από όπου θα έπρεπε ουσιαστικά να ξεκινάμε, από το αξίωμα ότι τα σημαντικά πράγματα στη ζωή δεν είναι τα υλικά και τα εύκολα, αλλά αυτά που έχεις μέσα σου και φέρνεις μαζί σου όπου και εάν είσαι, ό,τι κι εάν συμβεί.

 

Ορισμένα ιδιωτικά σχολεία, όπως τα Εκπαιδευτήρια Δούκα, έχουν ωφεληθεί κατά την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Πού το αποδίδετε αυτό;

 

Ο μόνος τρόπος για να προχωρήσεις μπροστά είναι η μαρτυρία των ανθρώπων που ζουν εδώ, μέσα στον χώρο μας. Καλές είναι οι διαφημίσεις, το marketing και η επικοινωνία. Όμως, μόνον οι γονείς και τα παιδιά που ζουν στο σχολείο, είναι εκείνοι που θα μοιραστούν με άλλους την εμπειρία τους και θα μιλήσουν αρνητικά ή θετικά. Αν η εμπειρία τους είναι καλή, τότε η εικόνα που δημιουργείται για το σχολείο είναι καλή. Πιστεύω ότι τα τελευταία χρόνια, οι γονείς και οι μαθητές μας μιλούν πολύ περισσότερο για το σχολείο μας και έτσι, περνάει και το ανάλογο μήνυμα. Επίσης, βλέπουμε ότι με τις αλλαγές που έχουν γίνει στον τρόπο που δουλεύουμε, οι μαθητές έχουν αναπτύξει ισχυρότερους δεσμούς με  το σχολείο. Το σχολείο έχει γίνει πλέον πιο Δημιουργικό, πιο Ευχάριστο, πιο Χρήσιμο και πιο Αποτελεσματικό.  Είμαστε δίπλα στο κάθε παιδί, αφού πραγματικά πιστεύουμε ότι κάθε παιδί είναι μοναδικό και έτσι πρέπει να το αντιμετωπίζουμε. Για εμάς, αυτό είναι η μεγαλύτερη επιτυχία, να αγαπούν τα παιδιά το σχολείο τους, όχι μόνο επειδή περνούν ωραία, αλλά επειδή έχει ουσία για αυτά. Η μεγαλύτερη ικανοποίηση για μας είναι όταν παλιοί μαθητές έρχονται στο σχολείο και μας ξαναβλέπουν ή όταν γίνονται οι ίδιοι γονείς και φέρνουν τα παιδιά τους σε μας. Η σχέση που χτίζουμε με παιδιά και γονείς βασίζεται σε μια αμοιβαία εμπιστοσύνη. Αυτό που λέμε, αυτό και κάνουμε. Δεν υποσχόμαστε κάτι, εάν δεν είμαστε σίγουροι ότι μπορούμε να το κάνουμε σωστά. Βεβαίως, σε μία μεγάλη και μακροχρόνια σχέση θα υπάρξουν και δύσκολες στιγμές, δεν είμαστε τέλειοι, θα κάνουμε και λάθη. Προσπαθούμε όμως να μην κάνουμε σοβαρά ή τα ίδια λάθη, ακούμε, οι πόρτες μας είναι ανοιχτές. Στις ποιοτικές συναντήσεις που κάνουμε με τους γονείς μας λένε: «Αυτό που μας υποσχεθήκατε, αυτό ζήσαμε. Τα παιδιά μας γυρίζουν από το σχολείο χαρούμενα». Το να επιτύχουν τα παιδιά στο Πανεπιστήμιο είναι ο κύριος στόχος, αλλά δεν είναι ο μοναδικός. Τη σχολική εμπειρία τη ζεις μια φορά στη ζωή σου και πρέπει να είναι η καλύτερη. Οι δάσκαλοι έχουμε μεγάλη ευθύνη στα χέρια μας, να κάνουμε μεγάλο καλό ή κακό.

 

Οι συνθήκες των τελευταίων χρόνων επηρέασαν και τον τρόπο που κάνουν τη δουλειά τους οι εκπαιδευτικοί. Τι κάνετε εσείς για να εμπνεύσετε τους δικούς σας εκπαιδευτικούς ώστε να ανταποκριθούν στις αντιξοότητες της εκπαίδευσης;

 

Πρώτα απ’ όλα είναι πάρα πολύ προσεκτική η επιλογή μας. Ο κάθε νέος συνεργάτης θα περάσει από πολλές «δοκιμασίες» και θα έχει συνεχώς κοντά του ανθρώπους που θα τον εκπαιδεύουν γύρω από την κουλτούρα μας. Προσπαθούμε, και όπως φαίνεται τα καταφέρνουμε, να εμπνεύσουμε τους συνεργάτες μας ώστε να ανέβουν και αυτοί στο «άρμα» μας για να προχωράμε όλοι μαζί. Το ότι το 90% των συνεργατών μας, σε οποιαδήποτε θέση, ξεκινά σε νεαρή ηλικία στο σχολείο μας και βγαίνει με σύνταξη,  λέει πολλά. Αυτό είναι άλλωστε, πολύ σημαντικό και για τους γονείς. Γνωρίζουν ότι εμείς επενδύουμε στους συνεργάτες μας και δεν τους αλλάζουμε συχνά. Αυτή η στάση από πλευράς μας, είναι κάτι που παρέχει ηρεμία και ασφάλεια σε γονείς και μαθητές, αλλά σε εμάς ιδιαίτερη ικανοποίηση.

 

Κάποτε οι γονείς είχαν πολύ συγκεκριμένες απαιτήσεις από το σχολείο, κυρίως να μπει το παιδί τους στο Πανεπιστήμιο. Τα τελευταία χρόνια φαίνεται να έχουν περισσότερες απαιτήσεις και πιθανόν, κάποιες να είναι και αποκλίνουσες (π.χ. κάποιοι θέλουν επιδόσεις στα μαθήματα, κάποιοι άλλοι ανάπτυξη προσωπικότητας ). Πώς ανταποκρίνεστε σε τόσο ισχυρές απαιτήσεις;

 

Είμαστε πάρα πολύ ξεκάθαροι. Εξηγούμε στους γονείς ότι το παιδί τους δεν είναι μόνο μαθητής, είναι και φίλος, αθλητής, μουσικός, καλλιτέχνης. Πριν αρχίσει η συνεργασία μας, τους έχουμε παρουσιάσει πολύ ξεκάθαρα το σκεπτικό και τη φιλοσοφία μας. Εξακολουθεί να τους ενδιαφέρει η είσοδος στο Πανεπιστήμιο, αλλά κατανοούν πλέον ότι το θέμα της Ανώτατης Εκπαίδευσης είναι ένα μόνο μέρος μιας μεγάλης πορείας. Έχουν αρχίσει να καταλαβαίνουν ότι δεν έχει σημασία τι δουλειά κάνουν οι ίδιοι ή εάν έχουν «έτοιμη» μια επιχείρηση ή ένα γραφείο για να συνεχίσει το παιδί τους. Καταλαβαίνουν ότι για να πετύχουν τα παιδιά τους στη ζωή, θα πρέπει να κάνουν κάτι που τους αρέσει. Εμείς διαθέτουμε οργανωμένο Τμήμα  Επαγγελματικού Προσανατολισμού, το οποίο ξεκινάει το έργο του από τις πολύ μικρές ηλικίες. Δουλεύουμε σε βάθος με την ομάδα μας για το τι ταιριάζει σε κάθε παιδί και τι μπορεί να κάνει, ενώ προσπαθούμε να ανοίξουμε νέες προοπτικές για επαγγέλματα που τώρα εμφανίζονται ή δεν υπάρχουν ακόμα. Ένα παιδί θα πρέπει να έχει τη δυνατότητα να εξελίσσεται ανάλογα με τις απαιτήσεις της αγοράς, αφού πάρει πρώτα τις βάσεις από το Πανεπιστήμιο. Κανείς δεν πρέπει να επιβάλλει στο παιδί του να γίνει ό,τι και εκείνος, ούτε θα πρέπει να προσπαθεί μέσα από το παιδί του να εκπληρώσει τα δικά του ανεκπλήρωτα όνειρα. Έχουμε βέβαια, γονείς που αντιστέκονται, αλλά κάθε χρόνο το ποσοστό αυτό μειώνεται σημαντικά.

 

Τι το ιδιαίτερο έχει το σχολείο σας; Γιατί να προτιμήσει μία οικογένεια εσάς;

 

Γιατί σε εμάς το κάθε παιδί είναι μοναδικό και αυτό νομίζω ότι τα λέει όλα. Οι γονείς ξέρουν ποιον έχουν απέναντί τους, υπάρχει πρόσωπο. Υπάρχουν πόρτες ανοιχτές, η φιλοσοφία μας είναι πολύ ξεκάθαρη και διάφανη. Προσπαθούμε να κάνουμε για κάθε παιδί το καλύτερο, σύμφωνα με τις προσωπικές του δυνατότητες.

Τι στόχους έχετε βάλει για την επόμενη δεκαετία;

 

Να πηγαίνουμε ολοένα και ψηλότερα, προσφέροντας υψηλού επιπέδου παιδεία στους μαθητές μας.

Φαίνεται ότι οι απαιτήσεις από την εκπαίδευση αλλάζουν και περνούν από τις γνώσεις σε αυτό που λέμε «softskills.» Πώς το αντιμετωπίζετε;

 

Εδώ και δέκα περίπου χρόνια, έχουμε αρχίσει ένα πρόγραμμα που λέγεται «Στάση ζωής». Ξεκινάει από τα προνήπια και φτάνει μέχρι και την τρίτη Λυκείου και το IB (International Baccalaureate).  Είναι ένα πρόγραμμα το οποίο μελετήσαμε δύο χρόνια για να το διαμορφώσουμε, αν και φυσικά τροποποιείται και βελτιώνεται συνέχεια ανάλογα με τις ανάγκες της κοινωνίας. Όλοι οι συνεργάτες εκπαιδεύτηκαν στη φιλοσοφία του συγκεκριμένου προγράμματος, από την συνοδό μέχρι και τον γενικό διευθυντή.  Το πρόγραμμα αυτό, που μιλάει για αξίες, για κοινωνική και συναισθηματική αγωγή, για τη διαφορετικότητα, τη συνεργασία, τη φιλία, την αγάπη, συνδυάζεται με τη μεγάλη έμφαση που δίνουμε στο θέμα των δεξιοτήτων και στην πιστοποίησή τους. Χάρη στον συνδυασμό αξιών και δεξιοτήτων, μπορούμε να πούμε ότι ανταποκρινόμαστε σε αυτό που ζητάει πλέον η κοινωνία και η αγορά εργασίας.

 

Πρόσφατα ανακοινώσατε κάποιες διοικητικές αλλαγές. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά για τη λειτουργία του σχολείου;

 

Στόχος μας είναι η καλύτερη οργάνωση, η διαβαθμιακή και διατμηματική συνεργασία, η δημιουργία μίας ενιαίας κουλτούρας. Το νέο σύστημα διοίκησης ανταποκρίνεται στις ανάγκες της εκπαίδευσης όπως θα διαμορφωθούν μέχρι το 2020 και το 2025. Όλοι όσοι ασχολούνται με τα εκπαιδευτικά θέματα, από τα προνήπια μέχρι το Λύκειο, συνεργάζονται, λειτουργούν σε ομάδες και ξεκινούν να χτίζουν μαζί την προσωπικότητα του κάθε παιδιού, ώστε να έχουμε ένα πολύ καλύτερο αποτέλεσμα. Και σε ό,τι αφορά διοικητικά θέματα, υπάρχει πλέον ενιαία γραμμή και συνεπώς, καλύτερη οργάνωση που εξυπηρετεί πιο αποτελεσματικά την εκπαιδευτική λειτουργία. 

 

Συνέντευξη της Ελένης Ι. Δούκα στον Στάθη Χαϊκάλη, CEO - Communication Effect

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts