Ασφαλής & Δημιουργική Πλοήγηση στο Διαδίκτυο

Mε αφορμή την «Παγκόσμια Hμέρα Ασφαλούς Πλοήγησης στο Διαδίκτυο», ομάδες μαθητών μας μίλησαν στους συμμαθητές των μεγάλων τάξεων του Δημοτικού, του Γυμνασίου και της Α’ Λυκείου, σε εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Σχολείο μας.

Μεταξύ των άλλων αναπτύχθηκαν (μέσα από εργασίες και παρουσιάσεις) θεματικές περιοχές όπως:

•    Κατάχρηση των μέσων Κοινωνικής Δικτύωσης (Ηλικιακά όρια, υπερβολική χρήση, παραπλάνηση, …μέσα από παραδείγματα για Facebook, Instagram, Twitter, ανώνυμες ιστοσελίδες, κ.λπ.).
•    Προσωπικά δεδομένα. Tι είναι τα ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα, ποιο το σχετικό νομοθετικό πλαίσιο, τι εννοούμε όταν λέμε ότι «πρέπει να έχεις δώσει τη συγκατάθεσή σου»…
•    Εξάρτηση ή Δημιουργική και ασφαλής πλοήγηση; Η εθιστική χρήση του Διαδικτύου σε σχέση με άλλες εξαρτήσεις (όταν το άτομο εθίζεται σε μια δραστηριότητα ή συμπεριφορά).

 

 

 


Οι αλλαγές… 
 

Όλα πλέον κινούνται πολύ γρήγορα γύρω μας. Δεν προλαβαίνουμε να αφομοιώσουμε τις αλλαγές (τεχνολογικές …και όχι μόνο). 
 

Ποιος φανταζόταν πριν αρκετά χρόνια ότι οι υπολογιστές που καταλάμβαναν το χώρο ενός δωματίου, θα χωρούσαν στην παλάμη μας και μάλιστα, με υπερ-πολλαπλάσια υπολογιστική ισχύ και δυνατότητες… 
 

Ποιος φανταζόταν πριν χρόνια ότι θα μπορούσες να βυθιστείς σε ένα περιβάλλον 2.500 χρόνια πριν και να περιηγηθείς εικονικά στην Ακρόπολη με όλα τα δομικά στοιχεία, τα χαρακτηριστικά και την εμφάνιση της εποχής εκείνης…
 

Ποιος θα φανταζόταν πριν χρόνια ότι σε ένα πολύ μακρινό σημείο του πλανήτη, σε ένα μελετητικό γραφείο στην Ιαπωνία, θα σχεδιαζόταν ένα παιχνίδι για μικρά παιδιά, το σχέδιο αυτό θα «έρχονταν» μέσω διαδικτύου σε μια αποθήκη στη Μάνδρα Αττικής, θα «εκτυπωνόταν» σε έναν τρισδιάστατο εκτυπωτή και χωρίς μεταφορικά έξοδα (Ιαπωνία - Ελλάδα), θα μπορούσε να διατεθεί στην ελληνική αγορά…
 

Η «σύγκρουση»
 

Η αδυναμία αφομοίωσης των αλλαγών (λόγω έλλειψης χρόνου) πολλές φορές οδηγεί σε συγκρούσεις. Συγκρούσεις εσωτερικές, …αλλά και με τους γύρω μας…
 

Η προσπάθειά μας λοιπόν πρέπει να εστιαστεί αρχικά σε δύο άξονες:
1.    Ενημέρωση – Εκπαίδευση – Παιδεία
2.    Τήρηση του μέτρου (Μέτρον άριστον - 6ος αι π.Χ.)
 

Διαδίκτυο: ένα μέσο επικοινωνίας για τα παιδιά;

(Απόσπασμα από το δημοσιευμένο άρθρο του Βασίλη Οικονόμου στον επίσημο ισότοπο της Wind: "Η χρήση του υπολογιστή δεν είναι μέσο επιβράβευσης ή τιμωρίας")
 

Τα παιδιά μας βρίσκονται μπροστά σε ένα κόσμο που θέλουν να εξερευνήσουν …και αναζητούν συνεχώς τρόπους να το κάνουν. Το Διαδίκτυο παρέχει ένα εύχρηστο εργαλείο με το οποίο πλοηγούνται αναζητώντας και ανακαλύπτουν χωρίς μεγάλη προσπάθεια, πολλές προτάσεις για το ίδιο θέμα.
 

Μεγαλώνουν έχοντας πρόσβαση σε «εικονικούς χώρους» και σε «εικονικές κοινότητες», όπου δεν υφίστανται οι κοινωνικές και πολιτιστικές διαχωριστικές γραμμές του πραγματικού κόσμου. Η αμεσότητα της αμφίδρομης επικοινωνίας με ανθρώπους σε όλα τα μέρη του κόσμου, με κοινά ή και παρόμοια ενδιαφέροντα, είναι ένα σημαντικό στοιχείο προτίμησης. 
 

Ως ένα «παράθυρο στον κόσμο» λοιπόν, μέσα από το οποίο ενημερώνονται, ενημερώνουν, επικοινωνούν, εκφράζονται ελεύθερα, ανταγωνίζονται, διασκεδάζουν, μαθαίνουν, γνωρίζονται με άλλους, παρουσιάζουν τις καλές πτυχές (τις περισσότερες φορές) του εαυτού τους, το οποίο «ανοίγει» οποιαδήποτε στιγμή, είναι λογικό να κατακτά ολοένα και περισσότερο χώρο και χρόνο στη συνείδηση των παιδιών μας.
 

Στην προσπάθειά μας να εκπαιδεύσουμε τα παιδιά μας για τη σωστή αρχικά χρήση του Διαδικτύου και των Social Media πρώτο και κύριο μέλημα είναι να ομορροπήσουμε για το πώς επικοινωνούμε με υπευθυνότητα. Ένας καλός πρακτικός κανόνας είναι: «Εάν κάτι δεν θα το λέγαμε ποτέ κατά πρόσωπο, μην το “πούμε” μέσω γραπτού μηνύματος, μηνύματος ηλεκτρονικής αλληλογραφίας, ανταλλαγής άμεσων μηνυμάτων ή δημοσίευσης σχολίου στη σελίδα κάποιου». 
 

Συζητάμε τους διαφορετικούς κινδύνους που ελλοχεύουν στα περιβάλλοντα ψηφιακής επικοινωνίας και ενθαρρύνουμε να μας λένε εάν κατά τη διάρκεια των πλοηγήσεων, «συναντήσουν» κάτι που τους κάνει να αισθάνονται άβολα, ή ότι απειλούνται. 
 

Έχοντας πάντα κατά νου την ισορροπία και το “Μέτρον Άριστον” (Κλεόβουλος – 6ος αι. π.Χ.), χρησιμοποιούμε λελογισμένα κάτι, ώστε να μας αφήνει ένα καταστάλαγμα γνώσης ή και δεξιότητας που μπορεί να επαναχρησιμοποιηθεί. Αξιοποιούμε τις δυνατότητες που μας παρέχει, έτσι ώστε να φτάσει στο υψηλότερο σημείο της απόδοσής του.
 
Με τις προσεγγίσεις αυτές προσπαθούμε να χτίζουμε σταδιακά μια κουλτούρα δημιουργικής αναζήτησης και όχι άσκοπης πλοήγησης, που μας οδηγεί σε χάσιμο πολύτιμου χρόνου, για την ίδια μας τη ζωή και τις πολύπλευρες δραστηριότητές μας. Προσπαθούμε να δίνουμε νόημα στο χρόνο που αφιερώνουμε, αξιοποιώντας τις μοναδικές δυνατότητες που μας παρέχονται σ’ αυτό τον «χώρο» που δεν έχει σύνορα. 

 

 

 


 

Για να διασφαλίσουμε  ως γονείς τη χρυσή τομή: Πρόσβαση στο Διαδίκτυο - Προστασία έναντι των πιθανών κινδύνων, ας ξεκινήσουμε χωρίς καμία διάθεση δαιμονοποίησής του. Ας δούμε ότι προσφέρει μια ακόμα ευκαιρία για να αναπτύξουμε και να προωθήσουμε τη διαγενεακή αλληλεγγύη. Η προσέγγιση αυτή μας εφοδιάζει (γονείς και παιδιά) με γνώση και εμπειρίες, ώστε η χρήση του Διαδικτύου να είναι ασφαλής και να αποτελεί μια ευχάριστη, χρήσιμη και δημιουργική διαδικασία. Να βοηθηθούμε από τις γνώσεις των παιδιών μας, για να μπορέσουμε να τα βοηθήσουμε με τις εμπειρίες μας…
 
Να αξιολογήσουμε τη νέα κατάσταση και τις συμπεριφορές. Να μάθουμε πότε, τι και πώς να τους μαθαίνουμε, πότε να παρεμβαίνουμε, πότε να επεμβαίνουμε, έχοντας πάντα κατά νου ότι: «…όλα όσα μαθαίνουμε στο παιδί το εμποδίζουν να εφευρίσκει και να ανακαλύπτει…», όπως έγραψε ο J. Piaget. 
 

Να καλλιεργήσουμε (ως γονείς) δεξιότητες που ίσως μας λείπουν… Να επικοινωνήσουμε αξιοποιώντας τα νέα ψηφιακά εργαλεία, που πρέπει να τα καταλαβαίνουμε. Να εργαστούμε ομαδικά με τα παιδιά μας αποδεχόμενοι τους διαφορετικούς μας ρόλους. Να διαπραγματευτούμε τρόπους προσέγγισης των θεμάτων που μας απασχολούν και να σκεφτούμε από κοινού λύσεις. Να συνδιαλλαγούμε. Να συνεργαστούμε, να κουβεντιάσουμε. «Μαθαίνουμε καλύτερα κάνοντας, αλλά μαθαίνουμε ακόμα καλύτερα αν συνδυάσουμε τη δράση με την ομιλία και το στοχασμό πάνω σ΄ αυτά που κάνουμε», είχε πει ο Seymour Papert. Στην προσπάθεια αυτή, πρέπει να θυμόμαστε ότι η είσοδος και η πλοήγηση στο Διαδίκτυο είναι δικαίωμα στην Πληροφόρηση. Απαιτείται συναισθηματική και ψυχολογική ωριμότητα απ’ όλους… 
 

Ας αποφεύγουμε τη χρήση του υπολογιστή ως μέσο επιβράβευσης ή και τιμωρίας. Είναι απαραίτητο να κατανοήσουν τα παιδιά μας, ότι δεν προσβάλλουμε τα δικαιώματα των άλλων και στο Διαδίκτυο. Από μικρή ηλικία τίθενται όρια, όχι υπερβολικά ή ιδιαίτερα αυστηρά, ώστε να μην τα καταπιέζουν, αλλά να τα κατευθύνουν και να δείχνουν ενδιαφέρον. Όσο μεγαλώνουν, τα όρια που θα ισχύσουν συζητιούνται από κοινού και λαμβάνεται υπόψη η γνώμη τους. 
 

Ο σεβασμός της προσωπικότητας των παιδιών και των εφήβων από πολύ μικρή ηλικία, είναι στοιχείο πολύ σημαντικό για την εξέλιξή τους…

 

 

 


 

Σε ειδική εκδήλωση για την Ασφάλεια στο Διαδίκτυο, οι μαθητές Γυμνασίου, Καπαματζιάν Αντωνίνα, Βάγια Σοφία-Ζωή, Σπανός Παναγιώτης, οι μαθητές Λυκείου, Μανωλίτση Νεφέλη, Γεωργίου Δημήτρης, Ζήσης Άγγελος, Σαρρής Μιχάλης, και οι μαθητές ΙΒ, Παπαθανασίου Αγγελίνα και Οικονόμου Πάνος, μεταξύ των άλλων έδωσαν πολλά στοιχεία με στόχο την ενημέρωση γιατί, όπως τονίστηκε, η Γνώση είναι Δύναμη.

Ακολουθούν ορισμένα στοιχεία που παρουσιάστηκαν από τα παιδιά:
 

•    4.000.000.000 χρήστες «ποστάρουν» περιεχόμενο στο Διαδίκτυο καθημερινά.
•    1 στα 3 παιδιά έχουν έρθει σε διαδικτυακή επικοινωνία με αγνώστους
•    71% των μαθητών μεταξύ 13-17 ετών απ’ όλον το κόσμο χρησιμοποιούν το facebook.
•    52% των μαθητών μεταξύ 13-17 ετών απ’ όλον το κόσμο χρησιμοποιούν το Instagram.
•    70% των Ελλήνων έχουν φορητή συσκευή. 
•    89,7% των νέων περνούν πάνω από 4 ώρες στο διαδίκτυο. 
•    92% των νέων είναι μέλη σε κοινωνικά δίκτυα. 
•    39.4% των νέων χρησιμοποιεί τα μέσα πάνω από δύο ώρες καθημερινά. 
•    60.2% πάνω από 2 ώρες το σαββατοκύριακο.
•    Ανεβάζοντας – κοινοποιώντας στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης την τοποθεσία στην οποία βρισκόμαστε, με ποιους είμαστε, πόση ώρα λείπουμε, θέτουμε τον εαυτό μας ή και τα μέλη της οικογένειάς μας σε κίνδυνο…
•    Grooming ή Διαδικτυακή Αποπλάνηση έχουμε όταν κάποιος ενήλικας παρουσιάζεται σαν συνομήλικος. Σκοπός η συνάντηση ή η αποστολή προσωπικών φωτογραφιών. Η μέθοδος που χρησιμοποιείται συχνά είναι η δημιουργία, από την πλευρά των κακόβουλων, ψεύτικου προφίλ στα κοινωνικά δίκτυα.
•    Sexting είναι η αποστολή φωτογραφικού υλικού και μηνυμάτων κυρίως ερωτικού περιεχομένου σε τρίτους που καταλήγει σε ανεπανόρθωτη έκθεση του εαυτού μας. Πολλοί ενήλικες πέφτουν εξίσου στην «παγίδα». 
•    Ο διαδικτυακός εκφοβισμός συνδέεται άμεσα με την έκθεση των προσωπικών δεδομένων. Χρησιμοποιεί τη δύναμη της πληροφορίας εντός του Διαδικτύου. Πιθανές συνέπειες: Καταστροφή κοινωνικού προφίλ, εκβιασμοί (blackmail), ψυχολογική συντριβή.
•    Το Ηλεκτρονικό Ψάρεμα (Phishing) συνδέεται άμεσα με την έκθεση των προσωπικών δεδομένων. Χρησιμοποιεί τη δύναμη της πληροφορίας εντός του Διαδικτύου. Πιθανές συνέπειες: Καταστροφή κοινωνικού προφίλ, εκβιασμοί (blackmail), ψυχολογική συντριβή.
 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts

Οι εικονικές διαδικτυακές «αίθουσες» διδασκαλίας επαναπροσδιορίζουν την οπτική μας για την εκπαίδευση;

April 13, 2020

1/10
Please reload

Recent Posts