NEW_ELEMENTS_18_LYK-IB2.png
NEW_ELEMENTS_18_GCE-BTEC2.png

ΕΙΜΑΙ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΣ...

Intranet

L.M.S.

ΒΤΕC
Our_Story.jpg

STAY CONNECTΕD

  • Facebook - Grey Circle

Facebook                    Twitter

Like                               Follow

  • Twitter - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

Instagram                   Youtube

Follow                          Subscribe

  • YouTube - Grey Circle

NEWSLETTER

ΣΑΕΔ
ΑΣΕΔ

Πολιτική Ενημέρωσης

για την προστασία

προσωπικών δεδομένων

Δαΐς
Εκπαιδευτήρια Δούκα στη Βικιπαίδεια

Copyright © 2017, Design  by Doukas School, Powered by Vassilis Economou

Ήλιος: Φίλος ή Εχθρός;

 

 

 

Ο ήλιος εκπέμπει υπεριώδεις ακτινοβολίες που δεν είναι ορατές από το ανθρώπινο μάτι. Αυτές είναι οι A, B, C (UVA, UVB, UVC). Οι UVC είναι οι πιο επικίνδυνες, αλλά ευτυχώς δεν φτάνουν στη γη γιατί μπλοκάρονται από τη στιβάδα του όζοντος. Οι υπεριώδεις ακτινοβολίες απορροφούνται στον οργανισμό από μια ουσία που λέγεται μελανίνη και βρίσκεται στο δέρμα μας. Όσο μεγαλύτερη είναι η έκθεση στον ήλιο τόσο περισσότερη μελανίνη παράγεται με αποτέλεσμα το δέρμα να παίρνει πιο σκούρο χρώμα.

 

Ήλιος: Ζωή και Φως.

 

Είναι όμως και επικίνδυνος, ιδιαίτερα για βρέφη και παιδιά. Περίπου το 80% της συνολικής έκθεσής μας στον ήλιο έχει γίνει πριν την ενηλικίωση. Στην ηλικία αυτή το σύστημα άμυνας δεν έχει αναπτυχθεί σωστά. Η μειωμένη ποσότητα μελανίνης, η αυξημένη ευαισθησία των μελανοκυττάρων στην παιδική και εφηβική ηλικία και τα ηλιακά εγκαύματα κατά την περίοδο αυτή συνδέονται με την εμφάνιση μελανώματος στους ενήλικες. Οι φθορές που προκαλούνται στην παιδική ηλικία, προσωρινά φαίνονται να επουλώνονται, στην πραγματικότητα όμως δρουν σωρευτικά, αυξάνοντας τον κίνδυνο. Επίσης η φωτογήρανση που συντελείται μέσα σε βάθος χρόνου ξεκινάει από την πρώτη επαφή του παιδιού με τις ηλιακές ακτίνες UVA και UVB. Η ευθύνη μας απέναντι στα παιδιά μας πολλαπλασιάζεται επειδή κατοικούμε σε μια χώρα με μεγάλη ηλιοφάνεια, όπου είθισται να κάνουμε πολλές δραστηριότητες στην ύπαιθρο ενώ το καλοκαίρι μας έχει μεγάλη διάρκεια και είναι πολύ ζεστό.

 

Η χρήση συνδυασμού μέσων αντιηλιακής προστασίας είναι πάντα απαραίτητη για βρέφη και παιδιά:

  1. Αποφυγή έκθεσης στον ήλιο: δεν επιτρέπεται η άμεση έκθεση στον ήλιο σε βρέφη κάτω των 6 μηνών και με μεγάλη προσοχή μέχρι την ηλικία των 3 ετών. Για τα μεγαλύτερα παιδιά η έκθεση πρέπει να είναι περιορισμένη κατά το δυνατόν. Αποφύγετε αυστηρά τις ώρες 10:00-16.00 επεκτείνοντας μέχρι τις 18.00 τους θερινούς μήνες. Προσοχή ακόμη και στις ανακλαστικές επιφάνειες.

  2. Αναζήτηση σκιάς: Ένα δένδρο, μια ομπρέλα, ένα κλειστό κάλυμμα. Μην παρασύρεστε από μια συννεφιασμένη ημέρα, τα σύννεφα περιορίζουν μόνο κατά 20-40% την ηλιακή ακτινοβολία όπως και το γυαλί (βλ. παρμπρίζ αυτοκινήτων).

  3. Επιλογή κατάλληλης ενδυμασίας: Κάθε μορφή ρούχου παρέχει διαφορετικό βαθμό αντιηλιακής προστασίας(UPF) ο οποίος εξαρτάται από τα χρώματα (πχ. λευκό=UPF 7, μαύρο=UPF 50) και την ύφανση (λινά, βαμβακερά).

  4. Καπέλο: Το καπέλο μπορεί να μειώσει την ηλιακή ακτινοβολία κατά 50% και ειδικότερα με πλατύγυρο γείσο τουλάχιστον 8cm πετυχαίνετε μεγαλύτερη προστασία.

  5. Γυαλιά ηλίου: Σημαντική επίσης είναι η προστασία των ματιών όπως και η σωστή επιλογή των φακών

  6. Αντηλιακά και σωστή χρήση: Η τελευταία γραμμή άμυνας απέναντι στον ήλιο. Τα αντιηλιακά είναι συνδυασμός ουσιών που προφυλάσσουν το δέρμα από τις ηλιακές υπεριώδεις ακτινοβολίες(UV) και εμποδίζουν την διείσδυση των επικίνδυνων ακτίνων σε αυτό. Το αντιηλιακό δεν εξασφαλίζει την απόλυτη προστασία, ακόμη και αυτά με υψηλό SPF,και δεν πρέπει να μας ενθαρρύνει για παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο. Η επιλογή τους γίνεται με βάση το SPF (=δείκτης αντιηλιακής προστασίας που εκφράζει τον πολλαπλάσιο χρόνο που χρειάζεται για να προκύψει ηλιακό έγκαυμα). Ένας κατάλληλος δείκτης είναι πάνω από 15.

 

Όλα αυτά ισχύουν με τις παρακάτω προϋποθέσεις:

  • Επάλειψη 2mg/cm, διαφορετικά με πιο λεπτές στρώσεις μειώνεται το SPF

  • Τοποθέτηση 20'-30' πριν την έκθεση

  • Ανανέωση κάθε 2 ώρες και πιο συχνά μετά την κολύμβηση ή εφίδρωση

  • Μην ξεχνάτε ποτέ μύτη, αυτιά, πλάτη, την πάνω επιφάνεια του ποδιού (κουτουπιέ)

 

Επιπλέον προσοχή εάν:

  • Έχουμε ανοιχτόχρωμη επιδερμίδα( ξανθά ή κόκκινα μαλλιά, γαλάζια ή γκρίζα μάτια, φακίδες).

  • Βρισκόμαστε πολλή ώρα σε ανοιχτούς χώρους.

  • Υπάρχει κληρονομική προδιάθεση για καρκίνο του δέρματος.

  • Διαμονή ή παραμονή για μεγάλα χρονικά διαστήματα σε μεγάλα ύψη και βουνά(η UV αυξάνεται 4-5% για κάθε 300 μέτρα πάνω από το επίπεδο της θάλασσας).

  • Πάσχουμε από ασθένειες όπως ο ερυθηματώδης λύκος.

  • Ακολουθούμε φαρμακευτική αγωγή (αντιβιοτικά, αντιφλεγμονώδη, αντικαταθλιπτικά) Vit.D και αντιηλιακά: Η Vit. D είναι σημαντική για την ανάπτυξη των παιδιών (απαραίτητη για την συγκράτηση ασβεστίου στα οστά) και είναι κρίμα να την στερούνται στην Ελλάδα μας με την τόση ηλιοφάνεια.

 

Η καθημερινή μας ανάγκη είναι ίση με έκθεση στον ήλιο για 10'-15'χωρίς αντιηλιακό στις ώρες μεταξύ 10.00-18.00. Ας βρούμε λοιπόν το χρόνο χωρίς αυτό να αποτελεί δικαιολογία για περαιτέρω έκθεση στην ηλικιακή ακτινοβολία. Επίσης ο ήλιος είναι ένα εξαιρετικό φάρμακο για την διάθεσή μας και για ορισμένες μορφές εποχικής κατάθλιψης. Σε περίπτωση αποτυχίας των μέτρων προστασίας ο ήλιος σε μεγάλες δόσεις μπορεί να αποβεί εξαιρετικά επικίνδυνος με συνέπειες:

  • Βραχυπρόθεσμες: Ηλιακό έγκαυμα - Ερύθημα, θερμοπληξία, Φωτοδερματίτιδα - φωτοευαισθησία, μελαγχρωματικές διαταραχές (κηλίδες, μέλασμα), φωτο-ανοσοκαταστολή (επιχείλιος έρπης)

  • Μακροπρόθεσμες: Φωτογήρανση, φωτοκαρκινογένεση

 

Καλό είναι να γνωρίζουμε ότι ορισμένες τροφές βελτιώνουν την αντοχή μας στον ήλιο και συμβάλλουν στην φωτοπροστασία: Καροτενοειδή και Vit.C,Vit.E που περιέχονται σε φρούτα και λαχανικά. Σωστό είναι η λήψη τους να ξεκινήσει τουλάχιστον ένα μήνα πριν την έκθεση στην ηλιακή ακτινοβολία και να συνεχιστεί καθ' όλη την διάρκεια του καλοκαιριού.

 

 

Οδηγίες σε περίπτωση υπερβολικής έκθεσης στον ήλιο και θερμοπληξίας:

  • Επικοινωνία με τον γιατρό σας αν υπάρχουν φυσαλίδες ή το παιδί είναι ληθαργικό με πυρετό.

  • Χορήγηση υγρών όπως νερό, χυμοί, γάλα, φρούτα.

  • Χρήση κορτιζονούχων σκευασμάτων και αναλγητικών.

  • αποφυγή έκθεσης από τον ήλιο για τις επόμενες ημέρες.

Αφού ευχηθώ καλό καλοκαίρι σε όλα τα παιδάκια και τους γονείς Θυμηθείτε ότι δεν γινόμαστε ποτέ κουραστικοί όταν επαναλαμβάνουμε κανόνες και αξίες που σχετίζονται με την υγεία των παιδιών μας.

 

 

Δημήτρης Πανουργιάς

Ιατρός Δερματολόγος

Md Πανεπιστημίου Ρώμης "La Sapienza"

Msc Ιατρικής αισθητικής "Tor Vergata"

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Featured Posts